Danser en choreograaf Dalton Jansen studeerde in 2018 af aan de opleiding Urban Contemporary (JMD) in Amsterdam. Zijn choreografieën begeven zich op het snijvlak van hip hop en contemporary dance. Dalton sleepte de afgelopen jaren, onder andere met The Double Collective, verschillende prijzen in de wacht en in 2021 richtte hij zijn eigen dansgezelschap BLACK BIRDS op. Momenteel doet hij, in het kader van de nieuwe makerssubsidie van Fonds Podiumkunsten, onderzoek naar zijn eigen dansvocabulaire onder de vleugels van Conny Janssen Danst, DOX en Productiehuis Theater Rotterdam (TR).
Dalton Jansen (Rotterdam, 1993) is een ambitieuze, jonge choreograaf en ondernemende maker. In 2014 won hij de publieksprijs bij Het Rotterdams Open Podium. Het jaar erna won hij samen met Gihan Koster en Terencio Douw van The Double Collective de publieks- en juryprijs tijdens Fanatics in Rotterdam. Ook won hij met The Double Collective de Hip Hop Games – een internationale wedstrijd in Frankrijk die samenwerkt met onder ander Summer Dance Forever in Amsterdam.
Na het afronden van de opleiding Urban Contemporary (JMD) aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten maakte hij onder de naam Dalton Jansen Choreography meerdere dansvoorstellingen. Onder de vleugels van Productiehuis TR bracht hij onder andere het drieluik To The Edge uit.
Het werk van Dalton is een combinatie van meerdere disciplines; zoals spoken word, hip hop, contemporary en break dance. Met behulp van de nieuwe makerssubsidie van Fonds Podiumkunsten en partnerorganisaties Conny Janssen Danst, DOX en Productiehuis TR heeft Dalton nu de ruimte om onderzoek te doen naar zijn eigen dansvocabulaire en te definiëren wat zijn bewegingstaal nu precies behelst. Het onderzoek vond onder andere plaats met twee groepen dansers (Black Birds en Birds) en de resultaten worden eind 2022 gedeeld in een documentaire.
Dalton heeft in 2021 zijn eigen dansgezelschap BLACK BIRDS in Rotterdam-West opgericht. Hij wil met dit gezelschap speciale programma’s opzetten om met nieuw talent te kunnen werken en om ruimte te bieden aan talentklassen voor jongeren die in moeilijke sociaal maatschappelijk posities zijn gekomen.